Fredagstipset


Så länge jag kan minnas har min kära mor bakat samma bröd varje jul. Och det här brödet, mina vänner, är nog det godaste som finns. Receptet har gått i arv från min mormors mormors gammelfarmor. Nej, nu skojar jag lite. 

Eftersom det är Jul och man ska vara givmild och allt det där så delar jag med mig av detta fantastiska recept.

1 kg rågsikt
2-3 dl vetemjöl
4 tsk brödkrydda
4 tsk bakpulver
4 tsk bikarbonat

1½-2 liter fil (3%)
3 dl mörk sirap

Blanda samman de torra ingredienserna först, och tillsätt sedan fil och sirap under omrörning. Degen ska vara så pass kletig att man inte vill ta i den, då är den perfekt. Häll i smord långpanna.

In i ugnen på 150grader till det är klart. (ska ta ca. 1h)

Seså, hem och baka nu. Ni kommer inte att ångra er.

Kommentarer
Postat av: Jens

Påminner lite om:

http://kungenslillapigan.blogspot.com/2010/11/min-terapi.html



Men när får vi smaka?

Ikväll äre FF* hos mig!



* = Fruntimmersfritt. Flickfritt är det dock ej och skulle dessutom "Mr. Åhhandendärblondaitakethatärsåjäklasöt" komma så är det ju iaf två småflickor på plats.

2010-12-17 @ 13:13:02
URL: http://farsaikoping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0