Jag är golvad


Tack för den rubriken, Göteborg.

Jag har kommit underfund med en sak. Jag är ambivalent. Jag har den senaste tiden haft otroligt svårt att bestämma mig för saker. Speciellt när jag har flera bra alternativ. Jag började ana detta när jag och L skulle välja badrumsmöbel. Hon var av åsikten att bägge alternativen var bra, och det hade hon rätt i. Men hur jag än vred och vände på det så såg jag olika fördelar och när jag väl bestämt mig för den ena så ångrade jag mig. Och sådär höll jag på tills affären stängde. Vi fick dock en möbel med oss hem. Även om bilresan hem blev i tystnad och Liza nog funderade vilken "man" hon har till sambo som velar som en tjej över ett sådant val. Men det blev bra! Och det är det viktiga.
Robert-Välja badrumsmöbel 1-0. Robert-Manligheten 0-1.

Detta var dock ingenting jämfört med när jag skulle välja blandare. Herre. Gud. Jag uppskattar, utan att överdriva, att jag la ner mellan 15-20 timmar aktiv tid att välja dessa. Detta val blev dock ännu bättre. Alla som besökt mig säger "ojjjj"(jag tvingar dem att säga "ojjj") när vattnet kommer och avundsjukan riktigt lyser i ögonen. En riktig superblandare med andra ord. "Ojjjjj" säger dom. "Det var sannerligen en fin blandare du har köpt, Robert". "Äsch, den här gamla kranspolaren" svarar jag bara iskallt, fast jag egentligen vill skrika JAG VET, DET ÄR DEN FINASTE JÄVLA BLANDAREN NÅGONSIN!"

Aja. Sidospår igen.

Efter valet av blandare sa jag till mig själv att nu får det vara slut på detta. Jag kommer förlora förståndet annars. Nästa val ska jag göra blixtfort.

Det tänkte jag ända till förra veckan, då Munters var på besök och berättade att vattenläckan nu är torr och att det därmed är dags att välja golv. Å nej säger jag bara.

För er som inte valt golv någon gång så kan jag meddela att val av golv kan delas in i flera steg.

För det första ska man avgöra om man vill ha laminatgolv, plastmatta, klinker eller parkett. När det helvetesvalet var gjort (det finns så klart massor med fördelar och nackdelar med varje alternativ) så ska man bestämma märke. Ett lite billigare giolv som man får byta ofta, eller ett golv med mer kvalité som håller en livstid om det är så.

När detta val är gjort så ska man bestämma färg! Ek, bok, björk, tall, gran och fan och hans moster. Vi enades om Ek som vi båda tycker är snyggt.

MEN! När man äntligen tror att valet är klart när vi valde ek, ja då finns det 20 (tjugo!) olika nyanser av ek. Mörk ek, ljus ek, 1 stav 2 stav 3 stav, rustik ek, vitlaserad ek, gammeldags ek, XL Ek, Ek-natur, ek burgunder, ek amerikansk, ek cardiff, ek classic, ek kalkad, ek mocca, ek provence och ek patinerad. Och då har jag inte ens nämnt alla, jag blir för deprimerad av det.

Nu har vi i alla fall gjort vårt val.

Vi (jag) resonerade såhär efter att ha läst på diverse forum m.m:

Parkett

Fördelar: Snyggt.
Nackdelar: bör ej läggas i hall+ kök (då det ej tål vatten så bra + att det lätt blir märken av tappade saker. Parkett alltså inte aktuellt eftersom 2 av de 4 rummen som ska göras är just kök och hall.

Klinker
Nej.

Plastmatta

Fördelar= Extremt tåligt mot fukt och bebiskräk. Kan lägga exakt samma golv ut på inglasningen på altanen när den byggs.
Nackdelar= Hårt att gå på. Inte det snyggaste alternativet.

Laminat

Fördelar= Väldigt tåligt golv (om man väljer högtryckslaminat) och finns i massor med varianter beroende på kvalité. Väldigt likt *äkta* trägolv om man väljer 1-stavs/plank. Finns från 6mm upp till 13-14mm.

Nackdelar: De dyrare varianterna är t.o.m dyrare än vissa parkettgolv. Tål fukt relativt bra men bör inte läggas ut på altanen sen. 

Så.. vad valde vi nu då?

Jo detta beställdes imorse; http://www.bygghemma.se/inomhus/golv-och-kakel/laminatgolv/laminatgolv/laminatgolv-alloc-xl-oak-ek-cardiff-plank/p-180303-180303

Med tanke på ovanstående resonemang så kändes laminatgolv som det bästa alternativet. När vi dessutom hittade en XL variant med stora "plankor" så föll bitarna på plats. Dessutom är det tjockt, hela 11mm vilket förhoppningsvis är = skönt att gå på. Detta ska vi ha tjoade jag! Jubel, fanfarer, applåder.. Tills vi såg priset. Något som jag kallt räknat med skulle gå på 3-4 tusen landade på 16 lakan. Så kan det gå.

Aja, nu är det beställt.

Tror och hoppas det blev ett bra val. Annars kan man alltid ändra sig.

Kommentarer
Postat av: Jens

Synd att du inte kunde skriva lite till. Jag känner att jag skulle behöva läsa lite...

2010-12-09 @ 14:30:40
URL: http://farsaikoping.blogg.se/
Postat av: JH

Blir nog kanon!

Skitsugen på att komma och titta snart...



Kollade du på bilderna på mitt golv?

2010-12-09 @ 20:53:39
Postat av: R

Jens: Du klagar när jag skriver för lite. Och du klagar när jag skriver för mycket. Hur i helvete ska du ha det? =)



Jonas: Jag såg det hos er, ser riktigt bra ut! Klart ni ska komma förbi. Jag har gjort en beställning på lite god dryck lagom till Jul, så det är bara att vi bestämmer ett datum så ska du få dig en stänkare. (ta med Joel också, var längesen nu, och vill gärna se hur det är att sova vid tvättstugan vintertid.)

2010-12-10 @ 11:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0