Allt och inget


Godmorgon.

Fin speldag igår med Sveriges vinst i semifinalen i handboll. Vet inte om oddsättarna smuttat på Lördgasgroggen lite tidigt, men 3,75 på Sverige var ju en rejäl bjudning. Visserligen hade rumänskorna 5-2 i inbördes möten, men Sverige har imponerat stort och korrekt odds borde legat runt 2.3-2.5 någonstans.

Barcelona spelade också lite fotboll igår. Inför gårdagens match hade Barcelona gjort 26 mål på de senaste fyra liga- och två CL-matcherna.

Så igår skulle det väl ändå ta slut, när de mötte La-ligas bästa hemmalag, Espanyol.

Resultatet?

http://www.youtube.com/watch?v=nKTXerTnmlg

Frågan är om vi någonsin kommer få bevittna ett lag som spelar denna fantastiska fotboll vecka ut och vecka in, igen. Eller som J Frändén uttrycker det: "Barcelona har nu gjort 25 mål på de senaste fem ligamatcherna, eller snittar, om ni så vill, just nu fem mål per match. Det gränsar till oanständigt om ni frågar mig"

Inte jätteroligt för Arsenal kanske, som drog Barca i lottningen till åttondelsfinalen. Deras senaste möte i Champions League kan var det jävligaste jag sett. Barcelona hade då, efter 20 minuters spel, 82-18 i bollinnehav. Och cirka 5 klara målchanser. 82-18 alltså. Mot annars bollskickliga Arsenal.  Nämnde jag att matchen spelades på Arsenals hemma-arena Emirates stadium? 82-18. DET är oanständigt.

Wenger om senaste El clásico: "Det var kanske den bästa fotboll jag någonsin sett. De spelade överlägset bra i 90 minuter. Vad som överraskade mig var att de inte hade någon svacka i hela matchen. När du ser en sådan insats uppmuntras du att själv nå den nivån. Det är bra att lag visar hur bra du kan spela fotboll. Det var årets bästa prestation i europeisk fotboll."

Ni som känner mig vet att jag har en förkärlek till Barcelonas nav, Xaviniesta. Xavi är troligen det bästa jag sett på en fotbollsplan. Eller som David Villa uttryckte det under VM i somras;
 

"– Det har gått bra i VM, och jag vill inte förringa min egen insats. Någon måste göra målen. Samtidigt inser jag vilka som är det här lagets viktigaste spelare. Det spanska landslaget hade gjort mål även om inte jag hade spelat. Däremot hade inte det spanska landslaget dominerat matcher på samma sätt ifall Xavi och Iniesta inte hade funnits där."


Nivas text sammanfattar det på bästa sätt. Ta 2 minuter och läs http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/vm2010/niva/article7429715.ab

Min kärlek till Xavi överträffas dock av denna lilla tjej. Hjärtskärande, någon?
http://www.youtube.com/watch?v=4q4mWpkhcxs

När de spelar fotboll som de gör, och dessutom har den otroliga ödmjukheten, så går det inte annat än att älska dem. Där har C. Ronaldo lite att lära. Eller skulle ni kunna se honom göra den här reklamen lika trovärdigt som herr Iniesta? http://www.youtube.com/watch?v=oJK0P2VqFVo Kan ju verkligen se hur han skulle ta hand om den där björnen, på riktigt. För övrigt är Iniesta den enda som hyllas av moståndarfansen när Barcelona kommer på besök. Dels för att han avgjorde VM-finalen och dels för att han firade det genom att hylla sin döda vän, Dani Jarque.

Som ni märkt gillar jag dessa herrar en aning. Slut på kärleksförklaringen nu.

-------------------------------------------------------

Middag hos svärföldrarna igår. L:s syster med sambo och bebis har anlänt. Så det blev en trevlig kväll.

Per´s 80-åriga farmor var även hon på besök, och snacka om att man efter det mötet insåg att livet inte slutar vid 30. Damen är 80 år, har körkort och kör till vardags runt i runt i Göteborgs innerstad (där en annan tycker det är besvärligt att köra, och jag är 26). För ett par år sedan köpte hon en ny dator, för det är bra att kunna lägga in bilder och surfa som hon uttryckte det.

Höjdpunkten kom dock när hon kläckte ur sig följande, "jag läste en sån rolig historia, så den la jag upp på min facebook". Say Whaat? Kvinnan har facebook, där hon skriver med sina vänner. Helt otroligt.

Ett annat wtf-did-you-just-say-ögonblick kom när Ronny berättade att han besökt tandläkaren när han var ung och som berättade för svärfar att han hade 16 hål.

Sexton hål!? -frågade jag. Hur är det möjligt?

Vet ni vad karln svarade?

-Jo, men jag åt mycket honung på den tiden.

Jag.åt.mycket.honung.

Nuff´said.

-----------------------------------------------------------------

Final idag mot Norge, men jag har inte hunnit titta in oddsutbudet ännu. Något säger mig dock att det roliga tyvärr tar slut här. Sverige är troligen ganska mätta efter urladdningarna hittills och får det nog tufft mot världens bästa lag. Men jag hoppas jag har fel.

----------------------------------------------------------------

Från och med imorgon får jag även min bror åter i mitt liv, efter 1 månads julbordsfrånvaro. Oh happy days! Först ska vi beta av Julen, sedan står det bishop-lunch, eventuellt bowling, och pokerkväll på schemat den 28:e. Ser mycket fram emot detta.

-----------------------------------------------------------------

Vår dotter kan vara det sötaste jag sett. Och då har jag ändå sett en jävla massa ungar.

-----------------------------------------------------------------

1 vecka till Jul nu. Eller inte ens en vecka. 4 dagar varav nästan inget är inbokat på jobbet. Därefter kliver jag på 2,5 veckas ledighet och stämplar åter in den 10/1. MYCKET skönt.

----------------------------------------------------------------

Dags att bege sig åter mot sängen nu. Vaknade 05:30 och har inte somnat om sedan dess. 4 timmar sömn blir man inte så kaxig på.

Sen laddar vi för finalen!

Vad gör ni i helgen mina vänner?

Lantz i Munktorp? JW och EM på hagavägen? Freddan och farsan? Ullbrand i Västerås? Lilja i Säter? Niklas på jobbet? Magnus på stureplan?

Vad händer?

Kommentarer
Postat av: Lantz i Munktorp

Hej Robban! här i M-torp ses det på söndags-tv.... Började dock söndagen med att prova nya fartvidundret "snöfräsen".. Måste vara en av få i den lilla skaran som faktiskt uppskattar snön! För nu får man slunga snö hur mycket som helst! Ett vidunder med 5 växlar fram & 2 backväxlar..;) Låter som den värsta försäljaren va? Har ju varit på kurs i storstan och lärt mig försäljning i 4 dar....



P

2010-12-19 @ 12:38:15
Postat av: Lantzen

Dagens - Nyårets partylåt:

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dvv3YW9xDEVk&h=2b16b

2010-12-19 @ 15:05:27
Postat av: Magnus

Knorre! Helgen spenderades i Säter... Stureplan är inte riktigt min grej :)

Men du får se till att skaffa twitter. Glömmer ju bort att besöka bloggen, men hade du haft twitter... Då hade jag varit din mest trogna besökare.



Hoppas du äter upp dig lite nu under julen. Det ska jag göra i allafall. Har tänkt mig att träna under 2011. Nåt pass borde vara rimligt :)



God Jul på dig. Hälsa dom där hemma!

2010-12-19 @ 21:39:20
Postat av: Jens

Hagavägen? Ringfuckingvägen ju!



15-30 till högern i fickpingis just nu.

Serve-ess 15-40.

Vänstern glider in och ordnar 30-40. Fortsatt chans till game.

Höger drar en riktig backhand och gamet har gått.

2010-12-20 @ 12:11:42
URL: http://farsaikoping.blogg.se/
Postat av: Sanna

I Västerås var helgen lugn, lite snickrande och filmtittande! Tog mig dessutom ner och handla lite julklappar + lite fint till mig själv =)

2010-12-20 @ 13:57:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0